.:: Pencarian PeRMaTA ::.

Ahad, 12 Februari 2012

.:: DIA yang Utama dan yang PERTAMA ::.

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM...

       Tanggal 20 OGOS 1991 , Pertama kali saya melihat dunia..semakin belajar dan mengenal apa itu kehidupan..Sebagai seorang PEREMPUAN. Mengenal erti kawan(belum lagi sahabat) mak dan ayah cuma kawanku waktu itu..seterusnya keluarga yang lain..

       Genap umur saya 4 tahun, hati memberontak ingin ke sekolah..ayah memujuk, "diri ni masih kecil..duduk di rumah temani mak dan adik kecil yang berumur 10 bulan di rumah tatkala ayah bekerja.." Namun hati kecil itu, cuma mahukan keinginannya dipenuhi..Akhirnya,si ayah mengalah..anak kecil kesayangannya dihantar ke pra-sekolah Tabika KEMAS..Di sana, saya temui ramai rakan-rakan baru.. Memandangkan saya junior yang paling muda di situ..diri seringkali dibuli oleh yang tua(senior) ..Permainan dirampas, tempat duduk seringkali dibelakang , dicubit dan sebagainya.. Tapi,akhirnya...si kecil diselamatkan oleh seorang wirawati yang sangat garang dan ditakuti oleh yang lain(tapi hatinya sangat baik) ALHAMDULILLAH..Dia, seorang anak guru di sekolah rendah bersebelahan dengan tempat ku belajar.. Tapi, saya tak betah bertahan lama di sana, akhirnya ayah menukarku ke Pra- sekolah lain.. Umurku sebaya dengan rakan-rakan yang lain..tidak lagi dibuli seperti dahulu.

       Melangkah ke alam remaja, pertama kali saya.. dihantar di asrama, itupun atas permintaanku sendiri..ayah menerimanya,dengan menganggap saya akan berdikari.. Melangkah ke bumi mahaad, seperti dunia baru bagiku.. hidup siang dan malam bersama teman dan rakan..makan minum bersama..di sana, saya belajar tentang erti seorang sahabat, saya punya seorang sahabat..yang setia sehingga sekarang..dari zaman Pra- sekolah dahulu.. Ya ALLAH, ikatkan tali Rabithah ini hingga ke syurga..AMIN YA ROBB..

      Kini, kakiku melangkah lebih jauh..jauh berbatu dari pandangan keluarga saya..terpisah antara dua benua..merentas laut ,terbang di awan tinggi nan biru..(AWAN NANO ? entahlah :) Alhamdulillah, diriku terpilih..Bagi yang belum terpilih jangan sedih hati, anda belum gagal..tapi belum terpilih tau mungkin ALLAH ingin berikan yang TERBAIK buat anda..LA TAHZAN (jangan bersedih)..




........................................................................
"Pedih Hati Bila Tak Dapat Apa Yang di HAJATi "
  Pernah anda rasa begitu? saya mengaku, saya penah..sebab saya insan yang biasa..masih lemah iman saya ni..
 "KEGAGALAN, KECUNDANG..." 
   Kegagalan itu biasa, Biasa dihadapi oleh setiap hamba ALLAH yang bernafas di muka bumiNYA ini.. "Awan tak selalunya cerah, laut bukannya selalu tenang, bumi mana yang tidak ditimpa hujan."



      Hari ini, hari Pertama saya..MUNGKIN bagi minggu ini..sem ini..tahun 3 di Universiti Mu'tah ,Jordan. Kenapa MUNGKIN (macam ragu-ragu), kenapa tidak mengiyakanya terus?
Alasannya,saya tak hadir ke kelas hari ni..jasmani saya kurang sihat..tak berdaya ke kelas hari ini. Sangkaku semalam, besok(hari ini) mesti lebih baik..tapi ALLAH masih mengampunkan dosaku..Sakitku mungkin sebagai KAFARAH DOSA (pengampunan dosa) saya yang lalu.

      Kembali pada topik saya yang asal, ingin saya kongsi kisah seorang hamba ALLAH yang diuji dengan KEGAGALAN dalam PEMBELAJARANNYA..
"Seorang hamba ALLAH, yang diberi harapan yang tinggi oleh keluarganya..Memandangkan kehidupan keluarganya yang sederhana..dia juga menjadi model buat adik beradiknya..diberi peluang untuk menyambung pelajaran ke luar negara.. Alangkah bertuahnya dia, menjadi insan yang terpilih ke bumi Anbia'(timur tengah)..Namun, manisnya hidup jangan disangka tiada ujiannya.. Setahun dia mengorak langkah pembelajarannya, dia di uji dengan segala macam..(tandanya ALLAH mengingatinya ,merinduinya dan mencintai hambaNya itu)..
Dia GAGAL dalam pembelajarannya, pinjamannya diHENTIkan sehingga dia mampu menaikkan peratusannya..Saat itu, jiwanya merintih hatinya pedih,matanya menangis..Namun, hal berlalu tak mungkin akan mampu mengulangi masa itu..ALLAH, sedihnya hamba itu.. bukan kerana mengenang nasibnya, tapi harapan yang diberikan kepadanya..hati lara mengenang akan nasibnya yang jauh dari keluarga.
Akhirnya, kekuatan itu datang..jua wasilah dari SANG PEMBERI UJIAN.. Seorang ukhti(saudara perempuan) menghampiri, memeluk dirinya erat..berkongsi kesedihan yang dialami. Ucapnya:
  "kegagalan bukan untuk diratapi,
tapi perlu dihadapi dan dipelajari,
supaya engkau mampu menyusuri hidup di dunia ni,

sedarilah duhai adikku,
di dunia tiada yang senang,
 juga tiada yang susah,
penuh dengan liku-liku kehidupan,
yang senang jangan disangka tiada temboknya,
tembok yang tinggi jangan pula engkau berputus asa untuk melepasinya.

Teruskan perjuanganmu adikku sayang,
perjalananmu masih panjang,
sementara masih bernafas,
hargai tiap detik masamu.

Masih ramai yang diuji sepertimu,
malah lebih berat ujiannya darimu,
sedarlah adikku,bangun dari lenamu,
kembali pada ROBBmu,
Dia merindui dirimu duhai adikku.

Kembali pada niat asal dirimu,
kesini mencari ilmu kerana ALLAH taala,
pasti dikau tak terluka sebegini,
pasti dikau menerima dengan berlapang dada,
“Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu,padahal itu baik bagimu,dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu” surah Al-Baqarah (216)

Adikku sayang,
kejayaan masih boleh dicoret,
ilmu yang kurang boleh dicari dan dipelajari,
andai dirimu dan semangatmu
 yang kental dicorak lagi.

Adikku,
jangan berputus asa memohon kepadaNya,
sentiasa bertawakal pada ALLAH,
kita merancang, Dia juga merancang dengan sebaik-baik perancangan.
Bersangka baiklah adikku dengan ALLAH.

Kata-kata itu...membuatkan dia kembali ke alam nyata..kembali ke ROBBnya... dia bangun dari kegagalan lalu,belajar dari kesilapannya yang lalu..Alhamdulillah, pinjamannya berjalan seperti biasa..Alhamdulillah, allah memberkati hidupnya..bermula dari kehangatan dari UKHWAH itu..Nikmat yang ALLAH bagi padanya adalah untuk mentaati ALLAH taala..DaripadaNYa ujian itu datang, DaripadaNYA jualah DIA memberi wasilah penyelesaian ujian tersebut..sentiasalah bersangka baik denganNYA...Setiap yang berlaku ade HIKMAHnya..Berlajar untuk sentiasa berlapang dada..

~Alhamdulillah...ilham ni yang diberi olehNYA jua...harap boleh dikongsi bersama sahabat-sahabat dan pembaca yang dikasihi.. Yang kurang datang dari diri saya sendiri,dan yang baik itu datang dari ALLAH SWT..terima kasih kerana sudi singgah di PeRMaTA YaNG DiCari.. semoga ALLAH memberkati kalian..amin.



 
          
          
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~KOD MAKANAN YANG MENGANDUNGI LEMAK BABI~

E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252,E270, E280, E325,E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433,E434, E435, E436, E440,E470, E471, E472, E473, E474,E475,E476, E477, E478, E481, E482, E483,E491, E492, E493, E494, E495, E542,E570, E572, E631, E635, E904.